Narrativ tegning
En fortællende tegning
Forløb: For det første, skulle vi finde eller lave selv en lille historie, som vi skulle tegne efter.
Jeg prøvede at finde nogle interessante historier på nettet, men besluttede mig for at jeg selv skulle skrive historien, da jeg ville inddrage følelserne ind på tegningen.
Jeg begyndte at tænke på opgaveskrivningen, som fandt sted for ikke så længe siden. Jeg har besluttet mig om, at skrive om det, da der var masser af følelser på det tidspunkt.
Til sidst fremlagte vi historierne og tegningerne.
Til sidst fremlagte vi historierne og tegningerne.
Historiens titel er "Opgaveskrivning er ovre!" og lyder således:
Det har været en hård uge!
Nina har skrevet en opgave om, hvordan skoleelever kan få motivation.
Under opgaveskrivningen blev hun meget forkølet og havde ondt i halsen og i kroppen.
Det var nok på grund af stress, det ved hun ikke.
Hun har ikke rigtigt gjort sig klar til opgaveskrivningen. Hun begyndte først på det hele om mandagen, hvor hun havde kun fem dage til afleveringsfristen.
Men på en magisk måde, blev hun færdig med opgaven, og hun var så lettet at hun smilede stort!
Tegningens budskab er, at man kan være meget glad og endda lykkelig, selvom man er meget træt og værelset er meget rodet. Man bliver nemlig meget glad, når man har klaret sig godt efter et hårdt arbejde. De farverige på tegningen er dem, der er motiverende og nøglen til en god fremtid.
Materialer: blyant, farveblyanter, pastelfarver, papir.
Didaktiske overvejelser: Man kan også arbejde med narrativ tegning i andre fag, såsom sprogfagene, hvor man analyserer tegningen - Man kan bl.a. komme ind på budskabet og farvenes betydning. Man kan sætte krav til tegningen, for eksempel at det skal handle om lyset og ulykkelighed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar