mandag den 5. december 2016

Relieffer

Relieffer

Mit færdige produkt

 Logbog 

 Det, vi har arbejdet med i forløbet.

Udstilling af produkterne.


Forløb: Vi har kørt et længere forløb med relieffer, lavet af træ.
- For det første, skulle vi finde fem eksempler på relieffer på nettet og i bøger og udskrive dem. Det kunne være relieffer i kunst, design, kunsthåndværk og arkitektur, som for eksempel; Gitz-Johansens trærelieffer, relieffer i egyptiske grave, relieffer på klipper i Qaqortoq osv,. De 5 eksempler, jeg har valgt, er:






- Så skulle vi finde fem forskellige arktiske fugle, som vi skulle bruge som inspiration til produktet. Ud af de fem fugle skulle vi vælge én, som vi skulle bruge til produktet. De nedenstående har jeg så udskrevet, men valgte ikke:






- Vi valgte én fugl ud af de 5, som vi ville lave til relieffet.
- Vi malede fuglen i akvarelteknik i format A4. Vi brugte akvarelmalingen som skitse.
- Vi lavede baggrunden - her brugte vi tommestok, vinkeljern, høvlebænk, fukssvans-sav (håndsav) og sandpapir.
- Vi tegnede fuglen op som model-tegning, klippede stykkerne ud og limede dem på finér-rester.
- Vi tegnede hjælpestreger og sav stykkerne ud på el-dekupør-sav (man SKAL bruge hånd-dekupør-sav indtil man er 12 år).
- Da alle stykker var savet, sleb vi alle kanter med fint sandpapir med slibeklods (korn 120). [Slib overflader, hvis de skal være glatte].
- Alle stykkerne malede vi, samt baggrundspladen (både forsiden og bagsiden).
- Vi limede de tørre emner på baggrundspladen med træ-lim (her bruges en mindre pensel).
- Pladen skulle dækkes med husholdningsfilm, og der blev lagt en tung ting over pladen, så limen kan tørre på den rigtige måde.

Variation:
Man kan bruge små søm, messingstifter, blåstifter, kobbersøm eller andet i hjørnene af figurerne eller som øjne på fuglene. Inden stifterne slås i, skal der bores for med et 1 mm bor. For de langsomme elever, er det en god idé at sætte f.eks. kun øjne på fuglene, i stedet for at male. Det bliver nemlig også flot.

Materialer:
- Finér plade 10 mm.
- Finér rester (rundstok.)
- Lim
- Maling
- Akvarel farve
- Pensel

Værktøj:
- Lineal
- Vinkel-linkel
- Junior-sav
- Hånddekupør-sav
- Skruetvinge
- Skrue-maskine
- Bor
- Sandpapir + slibeklods

Evaluering for yngste- og mellemtrinnet:
- Man skal evaluere hver semester (aug-dec, jan-juni).
- Det eleverne har lavet i design, sløjd, håndarbejde osv. skal evalueres.
- Sætter alt for fremstilling, hvor eleverne f.eks. to og to fortæller andre hvad og hvordan de har lavet produkterne.
- Skrive på tavlen alt hvad der blev brugt af materialer og værktøj.
- Alle materialer og værktøj skrives hvert med blokbogsaver på et papir, som er foldet i tre dele, og der skrives både på dansk, grønlandsk og engelsk (så der også trænes sprogligt mundtlighed). Papirerne ligges foran materialerne/værktøjerne.
- Eleverne skal lære at fremlægge deres produkter så tidligt som muligt, så de ikke bliver generte, når de skal til at fremlægge.



Didaktiske overvejelser:
Jeg ville, som lærer, køre undervisningen på den samme måde som dette forløb. Eleverne skal dog i starten få at vide, hvordan og hvorledes de skal arbejde i løbet af forløbet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar